23 augustus 2013

Niets is wat het lijkt

Wat een mooie Tarot kaart!


De afbeelding op deze Osho Zen Tarot kaart (nr. XX/20 van de Grote Arcana) spreekt volgens mij veel mensen aan. Dat zou ik eigenlijk niet zo raar vinden...

Want...
wat een prachtige kleuren!
het geel van de vlinder en het gezicht...
de wit en violet gekleurde lichtbollen...
samen in een mysterieuze blauwe ruimte.


Oneindige, blauwe ruimte
Deze mooie Osho Zen Tarot kaart gaat over ‘illusie’ en ‘werkelijkheid’. Hij vertelt je hoe je je bewust kunt worden van je innerlijke waarheid.

Mijn volle maan

Mag ik eerst wat vertellen over een ervaring die ik afgelopen week had?


Dinsdagavond keek ik vanuit m’n tuintje naar de volle maan. En wat vond ik dat prachtig om te zien!
 
Een persoonlijke waarneming van de volle maan

Later dacht ik er nog over na. 

Ik realiseerde me dat er niemand anders kan zijn geweest die precies dezelfde waarneming had als ik op dat moment op die dinsdagavond - al was het alleen maar omdat niemand anders zich op precies dezelfde plaats in tijd en in ruimte bevond.

Ook het waardeoordeel dat ik erbij had, "Wat prachtig is die volle maan! Zo groot en zo bijzonder!" maakt het al helemaal onmogelijk dat iemand anders exact hetzelfde heeft ervaren als ik. 

Onrealistisch beeld van de wereld?

Is mijn beeld van de wereld om me heen dan onwerkelijk?

Waarschijnlijk heb ik, net als andere mensen, een niet al te realistische kijk op de wereld. Dat komt door onze heel persoonlijke, subjectieve waarnemingen. Met onze zintuigen nemen we de dingen om ons heen waar. Die waarneming gaan we vervolgens bliksemsnel onbewust interpreteren.


De wereld om je heen waarnemen

Dat geldt voor iets simpels, zoals het kijken naar de volle maan. Maar het geldt ook voor meer complexe waarnemingen, zoals het signaleren van armoede in de wereld of het zien van politiek geweld. Iedereen ervaart alles in de wereld op z'n eigen wijze.

Een wereld vol tegenstellingen


In onze beleving hebben alle dingen in het leven een keerzijde. Geen licht zonder donker, geen rijkdom zonder armoede, geen vrede zonder strijd, geen vreugde zonder verdriet. We ervaren de wereld als dualistisch, vol tegenstellingen, vol tegenstrijdigheden. Niet omdat we dat zelf zo hebben verzonnen, maar omdat we het op die manier waarnemen.

Die tegenstellingen worden door onze waarneming persoonlijk 'gekleurd' en zijn dus subjectief.

Mijn persoonlijke waarneming:  blote voeten of schoenen aan?
Misschien heb jij wel een heel andere beleving bij deze foto...

We worden daardoor als het ware omgeven door een sluier van illusies. De werkelijkheid wordt aan ons 'gezichtsveld' onttrokken.
Sluier van illusies

We oordelen er rustig op los

Door dit alles is het nogal moeilijk voor ons om inzicht in het grotere geheel te hebben. We oordelen en veroordelen; we hebben snel onze mening klaar: dat is goed, dat is fout en dat is mooi, dat is lelijk.
Iemand in een hokje plaatsen?

Heb jij de truc door?

Het is net als een goocheltruc: als we ons niet bewust zijn van wat er aan de gang is en we de truc dus niet begrijpen, dan denken we dat een bepaald ‘iets’ van die truc van wezenlijk belang is; maar wanneer we de werking van de truc onderzoeken, blijkt dat dat bepaalde ‘iets’ totaal onbelangrijk is.
Heb jij de truc door?
Er wordt wel gezegd: "Alles is illusie, en als je dat eenmaal doorziet, ben je bevrijd."

Als we de werkelijkheid ten volle leren ervaren, zijn we voorbij de illusie! Dan voelen we ons bevrijd en zijn we vrij! 

Ons dualistische denken


De werkelijkheid kan pas dàn tevoorschijn komen als we ons dualistische denken overstijgen. Het is niet het een òf het ander. Het is beide, tegelijk, dus het simpele èn het complexe tezamen. "Mooi gezegd", denk je misschien, "Maar hoe moet dat dan: mijn dualistische denken 'overstijgen'?" En dan komen we bij het thema van de Osho Zen Tarot kaart 'Beyond illusion' die ons daarbij kan helpen. 

Osho Zen Tarot kaart ‘Beyond illusion’/ ‘De illusie voorbij’

Vlinder als symbool voor de buitenkant
De vlinder op deze Osho Zen Tarot kaart vertegenwoordigt de buitenkant, de buitenwereld; de buitenwereld die voortdurend in beweging is. De buitenwereld die niet reëel is. De buitenkant die een illusie is.

Achter de vlinder bevindt zich het gezicht van het bewustzijn, dat naar binnen kijkt en contact maakt met ‘het eeuwige’.
Lotus van het 6e chakra met 1000 bloembladeren


Tussen beide ogen zie je het ‘derde oog’ dat volop in contact staat met het diepere en het hogere. Dit is de plaats van het 6e chakra: de poort naar intuïtief weten. Als de levensenergie zich in het 6e chakra heeft verzameld en als blokkades zijn opgeheven, is het mogelijk een hoger bewustzijn te bereiken. De dualiteit wordt dan overstegen.


Op de kaart zie je dat de ruimte tussen beide ogen open is. De lotus van spirituele ontplooiing is ontsluierd.
De rijzende zon van het bewustzijn is gaan stralen.



Laat je innerlijke zon rijzen, 
ga mediteren
Deze Osho Zen Tarot kaart vertelt ons om de werkelijkheid niet buiten ons te zoeken, maar binnen in ons.

We zijn zo gewend om ons alleen maar te richten op de buitenwereld, de buitenkant. Als we daarmee bezig zijn en ons enkel op het uiterlijke richten, raken we te vaak verstrikt in oordelen: dit is goed, dat is slecht, dit vind ik mooi, dat vind ik lelijk. Zo’n oordeel houdt ons gevangen in onze fantasie, onze slaperigheid. We blijven dan vastzitten in oude gewoontes en patronen.

Maar laten we onze aandacht naar binnen richten. Want dan komen we bij de werkelijkheid, de waarheid. We komen in contact met onze waarheid.

Verschil tussen werkelijkheid en illusie

Als ik me afvraag: "Wat is nou werkelijkheid en wat is illusie?" dan kom ik al snel bij het besef dat ik de werkelijkheid, de waarheid, alleen kan vinden als ik mijn aandacht naar binnen richt. Het waarnemen van de buitenwereld creëert alleen maar illusies. En illusies zijn fantasieën en bestaan dus niet werkelijk. 
Ruimte voor twijfel


Het grote verschil tussen dromen en werkelijkheid is het volgende:
De werkelijkheid laat ruimte voor twijfel.
Een illusie laat geen ruimte voor twijfel.

Als mens hebben we het nuttige en waardevolle vermogen om te twijfelen. Of het nu geloof, wetenschap of politiek is, je mag er naar hartenlust aan twijfelen! Twijfelen heeft een bevrijdende functie. Het geeft je ruimte om verschillende invalshoeken te zien.

Zo is ook het geloven in een alomvattende levensvisie hetzelfde als geloven in illusies, omdat een dergelijk ‘geloven’ alle twijfel uitbant. Er bestaat nu eenmaal geen enkele levensvisie die op alles een antwoord heeft.

Dus, twijfel gerust een eind weg!


En weet je... koning, keizer, admiraal, twijfelen doen we allemaal!

We kunnen twijfelen: hoera!

Een zeer eenvoudig voorbeeld van twijfelen is het volgende. Als ik voor mijn kledingkast sta, twijfel ik vaak over wat ik aan zal doen: “Zal ik deze blauwe broek aandoen, of toch maar die zwarte?”. Dit is weliswaar een heel simplistisch voorbeeld, maar niettemin is het (voor veel vrouwen) een 'serieus' :-) moment van twijfelen. 

Wat moet ik aan?
Maar ook bij ingewikkelder situaties, zoals mijn stem uitbrengen tijdens de landelijke verkiezingen, vraag ik mezelf af: “Wat zal ik doen? Partij X belooft a. Partij Y verkondigt b. Kies ik voor partij X of voor partij Y, of toch maar voor partij Z?”.

Dit soort vragen gaan in feite allemaal over keuzes maken. En keuzes moeten we voortdurend maken in ons leven! Ook hele lastige! En het gaat daarbij - zonder twijfel - over twijfel.

Want bestaat er wel een vrije keuze zonder twijfel? Een keuze die zonder twijfel wordt gemaakt, is geen echte keuze. Als er daadwerkelijk iets te kiezen valt, valt er ook altijd iets te twijfelen.

Dus, zonder twijfel hebben we geen keuze.

Voorbij het denken ligt de werkelijkheid

Als we onze aandacht naar binnen richten, krijgen we de kans om te ontdekken, om te ervaren en te voelen, wat werkelijk is. Binnenin onszelf voelen we de verbondenheid. Daar kunnen we genieten en ontspannen. In onszelf vinden we wat werkelijk is.
Je aandacht naar binnen richten

De werkelijkheid, die voorbij de illusie van ons denkvermogen ligt, kan niet met het denken - het intellect - worden gezien. Velen van ons zoeken ‘de waarheid’. Meestal vullen we die zelf al veel te veel in. Dat komt omdat ons denken aan illusies gebonden is.

Onze gedachten blijven steeds maar uitgaan van onze eigen denkbeeldige afgescheidenheid. Het denken veroorzaakt daardoor een eeuwige dualiteit. Het denken kan nooit toekomen aan de bewuste eenheid van leven.

Dus, zullen we ons eigenzinnige denken loslaten?

Ga 'naar binnen'.
Daar kun je je ontspannen.
Daar kom je bij je eigen diepste waarheid.
Daar is het verschil tussen illusie en werkelijkheid al bekend...



~Waarheid is 

een land zonder paden.~

[Krishnamurti]


Neem ook eens een kijkje op mijn Tarot-website: http://hartvoortarot.nl


Deel dit artikel via een van onderstaande sociale media: