19 februari 2014

Als de rook om je hoofd is verdwenen


Een leuk verhaaltje?

“Hoe kun je nou een leuk verhaaltje maken over deze verschrikkelijke Osho Zen Tarot kaart?” was een van de reacties die ik kreeg toen ik vroeg over welke van twee ‘lelijke’ Tarotkaarten ik een blog zou schrijven.

Een blog schrijven over een 'lelijke'
kaart: weer eens wat anders
Klopt natuurlijk wel, de kaart ‘MIND / DENKEN’ heeft op z’n zachts gezegd een niet erg aantrekkelijke afbeelding. Maar deze Schildknaap van Wolken uit het Osho Zen Tarot Deck treft zijn doel: hij maakt je bewust van waar je mee bezig bent.

Want wat kan ik met deze kaart? 
Nou, heel veel!

Probleempje hier, zorgje daar

Als ik deze kaart trek, zegt het me dat ik weer veel te veel in m'n denkmodus zit. Zonder dat ik daar zelf erg in heb, ben ik constant aan het denken, en het denken, en het denken. Probleempje hier, probleempje daar, zorgje hier en zorgje daar. Soms houdt het maar niet op...

De denker
En wat is het dan fantastisch als ik deze kaart trek! Waarom dan?


“Oh ja, is ook zo…”, gaat er op zo’n moment door me heen, “waar ben ik nou mee bezig… ik ben weer aan het doorslaan met mijn gedachten”. En dan zeg ik tegen mezelf: ‘Nu STOP ik daar mee! Ik ga gewoon iets ontspannends doen!” (ik kan een warm bad nemen, ik kan even naar de supermarkt lopen, ik kan de Libelle lezen, of ik kan wat anders simpels doen).

Laat alles in je hoofd eens rusten

Opeens ben ik me bewust geworden van het patroon waar niet alleen ik, maar heel veel mensen gemakkelijk in vervallen. 

We gaan er simpelweg van uit dat we slim bezig zijn als we onze gedachten de grootste rol laten spelen bij bijvoorbeeld het nemen van beslissingen. 

En dat terwijl onze intuïtie, en het laten rusten van alles in ons hoofd, ons de beste weg wijst (dat is ook nog eens wetenschappelijk bewezen). 

Uiteraard is er helemaal niks mis mee als je bij een belangrijk besluit je gedachten daar grondig over laat gaan en de voors en tegens tegen elkaar afweegt. 

Maar daarna zou je je gedachten stil kunnen leggen en iets anders kunnen gaan doen, zoals er een nachtje over slapen. Niet voor niets is dat een bekende uitspraak toch?
 
Er een nachtje over slapen is zo gek nog niet...

Het is toch om te gieren... :-)

Want als je vergeet om je gedachten rust te gunnen, ga je er uitzien als de persoon op de Tarot kaart… 

Natuurlijk niet echt. 
Want kijk eens met een lach naar de afbeelding.
Probeer het komische ervan te zien. 
Eigenlijk zou je er echt vreselijk om moeten lachen, zo absurd is dat hoofd! 

En zo is de kaart ook bedoeld. 
Zo van: neem nou alles niet zo vreselijk serieus! 
Laat al die wolken eens lekker voorbij drijven. 
Zie de blauwe lucht!

Heb je het lichaam gezien van de persoon op de kaart? Dat ziet er niet echt ‘heel’ uit. Het lijkt wel of het met allemaal smalle reepjes hout of iets dergelijks aan elkaar zit. 
Lijkt me niet lekker voelen…


Kijk eens naar de lucht

Onzin uit m'n mond

En dan heb ik het nog niet gehad over wat m’n denken allemaal voor onzin uit mijn mond laat komen… Argument zus, mening zo, oordeel zus en overtuiging zo. 

Ik krijg er een verbeten, grimmige mond van volgens mij. Want wat kan ik het belangrijk vinden om m’n denkwijze te uiten: mijn standpunt is immers een heel deugdelijk standpunt! Of toch niet...


Laat de rook om je hoofd verdwijnen

Als ik mezelf zou zien, zou ik vast denken: “Maak je in vredesnaam toch niet zo druk!” 
En dat is meestal het lastigste aan het jezelf een spiegel voorhouden, want dan zie je die rokende schoorstenen uit je hoofd komen, net als op deze Tarot kaart.

Luister maar eens naar het liedje van Boudewijn de Groot:


~ De grenzen weten van het denken, 
is niet het geringste deel 
van de kunst van het denken ~

Alain (Franse filosoof en essayist) [1868-1951]

Neem ook eens een kijkje op mijn Tarot-website: http://hartvoortarot.nl

Deel dit artikel via een van de onderstaande sociale media: