28 oktober 2014

Gevoel van geluk door het hebben van geduld?




Osho Zen Tarot kaart ‘Patience’ / ‘Geduld’
Dit is een Kleine Arcana kaart, nummer 7 van het Regenbogen/Aarde element.
Deze kaart spreekt velen van ons aan. Heel begrijpelijk! Want wat een prachtig geschilderde, zwangere vrouw...

Haar ogen bijna gesloten.
Een glimlach op haar mond.
Haar handen gevouwen om haar ronde buik.

Geduldig is ze aan het wachten. Wachten tot de natuur de geboorte van haar kindje in gang zet. Alleen maar wachten. Ze accepteert dat het zo is. Ze heeft volledig vertrouwen in de loop van dit natuurlijke proces. 
haar handen gevouwen om haar ronde buik


Bij mij brengt de afbeelding van de kaart ‘Geduld’ gevoelens van tederheid, zachtheid en kalmte naar boven. Wanneer ik ernaar kijk voel ik me rustig en tevreden. 

voel ik me rustig en tevreden
Snel, snel snel!
Hoe anders voel ik me in de snelheid van het dagelijks leven. Niks geen sereniteit, rust en kalmte. Snel, snel, alles moet snel!
snel, snel, alles moet snel!
We zijn geneigd om voor alles in no-time een oplossing te verwachten. Even snel wat Googelen en hup, daar is het kant-en-klare antwoord. Gauw nog dat ene mailtje versturen en klaar is de klus. 

Helaas brengen dat soort haastige acties me meestal weinig succes. Want als ik op die manier bezig ben, gaan er gemakkelijk dingen verkeerd. En later denk ik dan: "Ik heb weer eens te weinig geduld gehad."

Doe minder, bereik meer
Hard werken is niet altijd effectief. Vaak is het doeltreffender om minder te doen. Klinkt gek, maar zo gek is het nog niet. 

Iedere dag hebben we maar een beperkte hoeveelheid tijd en energie tot onze beschikking. Wanneer we die besteden aan veel verschillende dingen, zal elk ‘ding’ meestal maar weinig aandacht krijgen. 

Maar als je alleen die paar dingen doet die echt belangrijk zijn, ben je veel effectiever bezig. Dan hoef je minder hard te werken, terwijl je toch meer bereikt. 
Hoe simpel kan het zijn?
je krijgt een tevreden gevoel
Stop dus met het versnipperen van je tijd en energie. Investeer in dat ene speciale project(je) en vergeet die andere. 

Zeg vaker ‘nee’ tegen dingen die je niet leuk vindt om te doen of waarin je niet zo goed bent. Dan kun je je aandacht volledig richten op die paar dingen die je wel leuk vindt of waar je een kei in bent. Je krijgt een tevreden gevoel. Heerlijk toch?

Het ‘Kleine’ Wachten
Situaties waarin we het niet zo moeilijk vinden een beetje geduld op te brengen, noem ik - om het gemakkelijk te houden - ‘Het Kleine Wachten’. 

'Het Kleine Wachten'
We zijn er allemaal wel aan gewend dat we regelmatig moeten wachten: 
wachten op de bus of trein,
wachten in de rij bij de kassa,
wachten voor het stoplicht,
wachten bij de ingang van het theater,
wachten in de file,
wachten in de vertrekhal van de luchthaven,
en waar al niet meer.
wachten in de vertrekhal van de luchthaven
We wachten wat af met z’n allen!

Het ‘Onzekere’ Wachten
Het wordt een heel ander verhaal als we denken aan bijvoorbeeld de wachtlijsten in de zorg. Neem de wachtlijsten voor donor organen: je zult maar diegene zijn die al jaren op de wachtlijst staat voor een donor orgaan. Dat lijkt me echt geen pretje!

de wachtlijsten in de zorg
In mijn familie heb ik van dichtbij meegemaakt hoe spannend zoiets is. Mijn schoonzus, om wie het hier gaat, heeft gelukkig inmiddels een donor hart. Na een heel lange periode in de medische molen te hebben gedraaid, gaat het nu ontzettend goed met haar.

Maar wat heeft zij een moeilijke tijd doorgemaakt… En wat moest zij lang in onzekerheid zitten en alsmaar wachten, wachten, wachten. Ik heb haar geduld altijd enorm bewonderd!

lang in onzekerheid zitten
Het ‘Vertrouwensvolle’ Wachten
De vrouw op de Osho Zen Tarot kaart laat zien hoe je tevreden, zonder een spoor van angst, kunt wachten. Tijdens alle fasen van de maan blijft ze geduldig. Ze is helemaal in harmonie met het ritme van de maan. 

Alle fasen van de maan trekken boven langs haar heen. Je krijgt de indruk dat ze een geheel is geworden met de maan. Ze heeft het volste vertrouwen dat het allemaal goed komt.

vertrouwen dat het allemaal goed komt
En toch is ze niet futloos of dromerig. Ook niet onverschillig. Ze is zich ervan bewust dat ze nu voorbereid moet zijn op iets heel belangrijks. 

Voor haar is dit is een periode waarin ze alleen maar kan afwachten. Een periode vol mysterie. Net zoals nevelige ochtenduren voordat de zon opgaat.

nevelige ochtenduren
"Geduld is een schone zaak"
Een spreekwoord zegt: ‘Geduld is een schone zaak’, wat zoiets betekent als: ‘Wie rustig afwacht wordt beloond.’ Heel toepasselijk bij deze blogtekst. En spreekwoorden zijn er niet voor niets, toch?

Wanneer je ergens moet wachten, weersta dan bijvoorbeeld de drang om direct je smartphone te pakken. Neem in plaats daarvan de omgeving in je op. Zie de mensen, hoor de geluiden. Kijk naar alles wat er om je heen gebeurt en ontdek hoe interessant je omgeving is.

ontdek hoe interessant je omgeving is
Het beoefenen van geduld brengt je acceptatie. Geduld roept je op stil te zijn op het moment van nu. Concentreer je op je ademhaling en breng jezelf ‘in het moment’. Met een rustige, geduldige houding zul je ook beter met anderen kunnen omgaan. Geduld kalmeert je ziel.

Veel is het wachten waard. Je geduld zal worden beloond...

het wachten waard

~ Ons geduld zal meer bereiken dan onze kracht ~
(Edmund Burke, filosoof, 1729 - 1797) 


Nu nog een lichtvoetige afsluiting van dit blog. Hieronder staat een link naar een leuke video van Nick & Simon met het liedje 'Hoe lang', een liedje waarin het 'wachten' bezongen wordt.

Nick & Simon
Neem ook eens een kijkje op mijn Tarot-website: http://www.hartvoortarot.nl

Deel dit artikel via een van de onderstaande sociale media: